Förflytta dig till innehållet

Ledare och organisationer i förändring – ”Att leda flera generationer är inte enkelt”

man med skägg tittar mot kameran

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Generation Z lägger sina egna ”kryddor” till ledarskap och hur arbetslivet fungerar.

Allt fler organisationer kämpar för att locka till sig unga talanger eller behålla dem. De bekanta metoderna som har varat i årtionden, ledarskapsmodeller och förväntningar i arbetslivet genomgår förändringar. Organisationer och chefer måste ändra sitt ledarskap om de vill behålla och locka unga talanger till sin organisation.

Zoomers värdesätter särskilt balansen mellan arbete och fritid, vilket kräver flexibilitet i arbetslivet. Ungdomar prioriterar också relationer mycket högre än äldre.

De vill också kontrollera sitt eget liv, och det är inte längre normen att binda sig till en arbetsplats i åratal, än mindre till en och samma roll på samma arbetsplats.

De ständiga förändringarna i världen, där välbefinnande och en livslång anställning inte längre är självklara, har förändrat ungdomars tankesätt. Därmed klarar sig unga bättre genom ständiga förändringar än sina äldre föregångare. Man kan således ”vända kappan efter vinden” och flytta tusen kilometer bort om man känner för det.

När det gäller ledarskap ses chefen mer som en ”coach” som ger stöd och råd, vägleder och lyssnar på åsikter och uppskattar dem. Ledaren måste visa riktning och mål, och strategin måste synas i det dagliga arbetet. Kommunikationens betydelse betonas.

Det räcker inte längre med årliga utvecklingssamtal eller månatliga genomgångar, kommunikationen mellan ledaren och den anställda måste vara daglig och lättillgänglig. Feedbackundersökningar önskas också oftare för att kunna utvecklas. Det ständiga behovet av feedback kan härledas till uppfostringsstilen där feedback har varit en betydande del.

Generation Z vill påverka och bli sedda samt delta i beslutsfattandet. De är betydligt mer entreprenöriella, prestationsoberoende och villiga att förändras. Företagsvärden är viktiga för generation Z, om företagets värderingar stämmer överens med ens egna värderingar kan det leda till val av arbetsplats.

Ledare kommer att behöva mer mångsidig ledarskapsförmåga än tidigare, att leda flera generationer är inte enkelt. Generationerna kräver olika typer av ledarskap på många sätt, till exempel kommunikationsmetoder. Ledaren måste därför ta hänsyn till olika metoder och ledarstilar, både individuellt och i grupp.

Regler och ramar måste skapas för att vägleda.

Organisationer måste också kunna dra nytta av Zoomers vilja till förändring. Speciellt genom att förändra processer och metoder med hjälp av teknologi. Ungdomar vill betydligt oftare utveckla verksamheten med hjälp av teknologi.

Det är viktigt för organisationer och ledare att förstå vad Generation Z vill ha från ledarskapet och arbetslivet om de vill locka talanger till sin organisation och behålla dem.

Vinnaren är den organisation som kan anpassa sig till nya ledarskapsmodeller för att locka och behålla unga talanger. Dra nytta av de nya generationernas kunskaper och vilja till förändring.

Är det alltså dags att börja bygga organisationer mot nytt ledarskap och bättre arbetsliv?

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter